20.05.2025 DÁTA Z KONTROLY BŔZD - NA ROVNAKÉ PROBLÉMY NACHÁDZAJÚ V ZAHRANIČÍ PODOBNÉ RIEŠENIA AKO MY
V zavádzaní automatizácie prenosu a vyhodnotenia údajov z valcových skúšobní bŕzd, nie je Slovensko jedinou krajinou. Jeden z najväčších globálnych koncernov v oblasti kontroly vozidiel, španielska spoločnosť Applus+, na riešení začala pracovať nezávisle od nás a medzičasom ho zaviedla vo viacerých krajinách, v ktorých pôsobí. S jej súhlasom zverejňujeme prezentáciu s prehľadom technických riešení ich projektu zberu a centrálneho vyhodnotenia dát z valcových skúšobní bŕzd.
Dôvody, ktoré viedli k tomuto technickému konceptu nasadenému spoločnosťou Applus+ napr. v Španielsku, Írsku, Saudskej Arábii, Indii, Argentíne, Čile, Ekvádore, Uruguaji a inde, sú podobné, ako na Slovensku. Požiadavky na kvalitu, správnosť a jednotnosť vyhodnotenia výsledku kontroly, bez ohľadu na to, ktorý technik STK a na akej skúšobni kontrolu vykonal, vyžadujú automatický zber dát zo zariadení, a to bez možnosti ovplyvnenia technikom alebo prevádzkovateľom STK, či už nevedomej alebo zámernej. V mnohých krajinách ide dokonca o nevyhnutnú podmienku na prevádzkovanie STK kvôli povinnej akreditácii podľa normy ISO 17020 alebo obdobných národných predpisov.
Na zber dát používa Applus+ rôzne technické riešenia, v závislosti od konkrétnej krajiny. Softvérové riešenia zahŕňajú 2 alternatívy. Prvá z nich je podobná slovenskému riešeniu, vyvinutému našou spoločnosťou. Softvér spoločnosti Applus+ komunikuje so softvérom skúšobne, nezávisle od značky a typu skúšobne zbiera namerané dáta v štandardizovanom formáte a po skončení merania ich zasiela cez internet do centrálneho systému na ďalšie spracovanie.

Druhá softvérová alternatíva využíva komunikáciu so skúšobňou v reálnom čase vykonávania merania - softvér Applus+ riadi cez internet celý proces a komunikuje so softvérom skúšobne bežiacim na pozadí. Technika STK vedie procesom merania softvér Applus+, ktorého užívateľské rozhranie je zobrazované na displeji skúšobne namiesto obrazovky skúšobne, hoci v niektorých čiastkových fázach procesu má technik ešte stále prístup k softvéru skúšobne (na obrázku).

Technicky náročnejšie a finančne nákladnejšie, ale na účel zabránenia prípadných manipulácii s hodnotením vozidla účinnejšie, sú hardvérové riešenia. Prvou z alternatív je doplnenie novej riadiacej elektroniky Applus+ paralelne k existujúcej elektronickej riadiacej jednotke skúšobne. Prostredníctvom pridanej elektronickej jednotky má informačný systém Applus+ cez internet úplnú kontrolu nad skúšobňou. Druhá z alternatív ide ešte ďalej, riadiaca jednotka skúšobne je odstránená a nahradená jednotkou Applus+, úplnú zodpovednosť za skúšobňu preberá v tomto prípade spoločnosť Applus+.
Projekt spoločnosti TESTEK, ktorým boli na Slovensku postupne zavedené prenosy údajov z valcových skúšobní bŕzd do centrálneho informačného systému, a ktorého poslednou fázou má byť prevzatie zodpovednosti za správne vykonanie výpočtu vyhodnotenia účinku bŕzd od technika technickej kontroly, teda nie je ničím nezvyčajným. Naopak, ide o čosi, čo zodpovedá možnostiam súčasných bežne dostupných technológii a procesu hodnotenia stavu vozidla pri technickej kontrole dáva väčšiu transparentnosť. Dlhodobým cieľom, a to nielen na Slovensku, je, aby bola kontrola vozidla čo najobjektívnejšia, a priestor pre chyby alebo manipulácie s jej výsledkom bol čo najmenší.